Wetenschappers hebben een manier ontdekt om gevoelens van jeuk te blokkeren bij muizen.

Een specifieke stof in het zenuwstelsel is verantwoordelijk voor het doorgeven van gevoelens van jeuk aan het brein.

Wanneer de aanmaak van dit molecuul wordt geblokkeerd, ervaren muizen geen jeuk meer. Dat melden onderzoekers van het Amerikaanse National Institute of Health in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

De wetenschappers richtten zich bij hun onderzoek op het molecuul Nbbp dat wordt aangemaakt als de huid in contact komt met stoffen die jeuk veroorzaken. De stof brengt het gevoel vervolgens via het zenuwstelsel onder de aandacht van de hersenen.

De onderzoekers kweekten enkele genetisch gemodificeerde muizen waarbij deze chemische reactie niet optrad. De dieren bleken daarna ongevoelig voor jeuk. Wanneer hun huid werd blootgesteld aan stoffen die normaal gesproken jeuk opwekken, krabden de dieren zich nauwelijks.

Pijn

Uit het onderzoek blijkt volgens de wetenschappers dat jeuk niet gerelateerd is aan pijn. "Ons werk laat zien dat jeuk, waarvan lang werd gedacht dat het een zachte vorm van pijn was, een aparte sensatie is, die ingebakken is in ons zenuwstelsel", verklaart hoofdonderzoeker Mark Hoon in de Britse krant The Independent.

De wetenschappers hopen met hun bevindingen een eerste stap te kunnen zetten naar het ontwikkelen van specifieke medicijnen tegen jeuk.

"De uitdaging is om vergelijkbare mechanismen te vinden bij mensen en vervolgens moleculen te identificeren die we uit kunnen schakelen om chronische jeuk te bestrijden zonder ongewilde bijwerkingen", aldus Hoon.