De aardkern draait niet synchroon met de rest van de planeet. Dat beweren Australische wetenschappers in een nieuwe studie.

De vaste binnenkern van de aarde roteert gemiddeld genomen 0,25 tot 0,48 graad per jaar sneller dan de aardmantel.

Deze rotatiesnelheid varieert waarschijnlijk sterk door de tijd heen. De draaisnelheid van de aardkern was relatief groot ten opzichte van de aardmantel in de jaren zeventig, zwakte iets af in de jaren tachtig, nam weer toe in de jaren negentig en accelereerde dramatisch sinds 2000.

Dat schrijven onderzoekers van de Australian National University in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Geoscience.

Identieke aardbevingen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door identieke aardbevingen te analyseren die soms met tussenpozen van weken of jaren optreden op breuklijnen.

"Of ze nu tien, twintig of dertig jaar na elkaar plaatsvinden, deze aardbevingen verlopen bijna precies hetzelfde", verklaart hoofdonderzoeker Horvoje Tkalcic op nieuwssite van de Australian National University.

"Er zijn slechts minieme verschillen en die zijn te verklaren aan de hand van de vaste binnenkern van de aarde. Door die kleine verschillen te analyseren hebben we de geschiedenis gereconstrueerd van de rotatie van de aardkern in de laatste vijftig jaar", aldus Tkalcic.

Magnetisch veld

De rotatie van de aardkern heeft waarschijnlijk invloed op het magnetisch veld van de aarde, dat eveneens aan de veranderingen onderhevig is. Hoe deze wisselwerking precies verloopt, is nog onduidelijk.

"We hebben een nieuwe manier ontwikkeld om de interne structuur en de dynamiek van onze planeet te begrijpen", zegt Tkalcic. "Maar dit is pas het eerste experimentele bewijs dat de binnenkern roteert op verschillende snelheden."