Alleen de smaak van bier is al genoeg om het beloningscentrum in het menselijk brein te activeren. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Wanneer mensen alleen de smaak van bier proeven, produceert een specifiek hersengebied onmiddellijk een bijzonder grote dosis dopamine, een neurotransmitter die ook wordt aangemaakt bij het gebruik van drugs.

Dit beloningscentrum in de hersenen wordt al gestimuleerd voordat de alcohol uit het bier wordt opgenomen in het lichaam. Het effect is sterker bij mensen met een familiegeschiedenis van alcoholverslaving.

Dat melden onderzoekers van Indiana University in het wetenschappelijk tijdschrift Neuropsychopharmacology.

Sportdrank

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door hersenscans te maken van 49 mannen terwijl ze achtereenvolgens bier dronken en een sportdrankje.

Uit het onderzoek bleek dat hun brein na het nemen van een slok bier veel meer dopamine aanmaakte dan na het proeven van de sportdrank.

Ook gaven de deelnemers aan dat ze na de slok bier onmiddellijk een aandrang voelden om meer te drinken. Na het nippen van de sportdrank ervaarden ze deze aandrang niet. Volgens hoofdonderzoeker David Kareken is daarmee voor het eerst aangetoond dat de smaak van bier een bijzondere uitwerking heeft op het menselijk brein.

Verslaving

“We geloven dat dit het eerste experiment bij mensen is dat laat zien dat de smaak van een alcoholische drank alleen, zonder het effect van alcohol, de aanmaak van dopamine aanwakkert in het beloningscentrum van het brein”, verklaart hij op nieuwssite Physorg.com.

Het versterkte effect bij mensen met aan alcohol verslaafde familieleden suggereert volgens de wetenschappers dat de productie van dopamine een belangrijke rol speelt bij het ontwikkelen van een alcoholverslaving.