Vrouwtjesvlieg stoot ongewild sperma uit

Sommige vrouwtjesvliegen selecteren mogelijk zelf de vader van hun nageslacht door ongewild sperma uit hun lichaam te verwijderen. Dat hebben Mexicaanse onderzoekers vastgesteld.

Vrouwelijke vliegen van de soort Euxesta bilimeki stoten na de paring altijd een deel van het sperma weer uit. Soms kiezen de dieren er zelfs voor om al het zaad weer uit hun lichaam te verwijderen.

Op deze manier zorgen de vliegen er mogelijk voor dat bepaalde seksuele partners niet de vader kunnen worden van hun nageslacht.

Dat schrijven onderzoekers van het Instituto de Ecologia in het wetenschappelijk tijdschrift Behavioral Ecology and Sociobiology.

Stelletjes

De onderzoekers bestudeerden 74 stelletje van parende vliegen. Uit de studie bleek dat alle vrouwtjes na de copulatie een deel van het door het mannetje ingebrachte sperma weer uitstootten. Bij een kwart van de vrouwtjesvliegen bleek het lichaam daarna zelfs totaal geen sperma meer te bevatten.

Volgens de wetenschappers suggereert die bevinding dat de insecten zelf invloed kunnen uitoefenen op de vraag welke van hun seksuele partners de vader van hun jongen wordt.

Eten

De vrouwtjesvliegen eten het uitgestoten sperma in veel gevallen ook op. Het is niet duidelijk of de insecten het zaad consumeren om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen, of om een andere reden.

De wetenschappers benadrukken op nieuwssite ScienceDaily dat er nog veel meer onderzoek moet worden gedaan om het gedrag van de vrouwtjesvliegen na de copulatie goed te kunnen verklaren. "In zekere zin roept onze studie meer vragen op dan antwoorden."