'Ongeboren dinosauriërs bewogen al in eieren'

Ongeboren dinosauriërs rekten en strekten hun spieren al in hun eieren. Dat blijkt uit een nieuwe studie op de oudste embryo's van de reptielen die ooit zijn ontdekt.

De 190 miljoen jaar oude botresten van embryo's zijn afkomstig van ongeboren Lufengosaurussen, dinosauriërs met een lange nek die ongeveer acht meter lang kon worden.

Uit onderzoek op de gefossiliseerde botten blijkt dat de embryo’s al bewogen in hun eieren en zich op dezelfde manier ontwikkelden als vogels. Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Meerdere nesten

De embryo's zijn opgegraven in de Chinese provincie Yunnan. De wetenschappers onderzochten in totaal ruim 200 botten die afkomstig zijn van 20 ongeboren Lufengosaurussen uit verschillende nesten.

Aangezien de dieren zich in verschillende groeistadia bevonden, kregen de onderzoekers een goed beeld van de manier waarop de embryo’s zich ontwikkelden.

"Meestal vang je maar een glimp op van embryonisch leven, omdat er eieren van slechts één nest bewaard zijn gebleven", verklaart hoofdonderzoeker Robert Reisz van de Universiteit van Toronto in de Britse krant The Guardian. "Nu hebben we een hele serie embryo’s, zodat we precies in kaart konden brengen hoe de dieren zich ontwikkelden."

Beweging

Uit de analyse van de dijbeenbotten van de embryo’s blijkt bijvoorbeeld dat de dieren razendsnel groeiden. De incubatietijd van de eieren was waarschijnlijk relatief kort. Verder veranderde de vorm van de botten door samentrekkingen van spieren, terwijl de dieren nog in hun ei zaten.

"Dit suggereert dat de dinosauriërs waarschijnlijk bewogen in hun eieren, net als moderne vogels", verklaart Reisz. "Het is de eerste keer dat er bewijs is gevonden voor dat soort beweging bij ongeboren dinosauriërs."