'Dinosauriërs zwommen lange afstanden'

Sommige dinosauriërs waren in staat om lange afstanden te zwemmen. Dat beweren Canadese wetenschappers in een nieuwe studie.

Sporen van klauwen die zijn aangetroffen in een voormalige rivier in China wijzen erop dat sommige tweepotige dinosauriërs zich met gecoördineerde bewegingen van hun poten in het water konden voortbewegen.

De dieren overbrugden waarschijnlijk grote afstanden zwemmend in rivieren en meren. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Alberta in het wetenschappelijk tijdschrift Chinese Science Bulletin.

Voetafdrukken

De sporen werden gevonden aan de monding van een voormalige rivier in de provincie Sichuan. Ze zijn afkomstig van een tweepotige dinosauriër die waarschijnlijk een meter lang was. De exacte soort waartoe het dier behoorde, kan niet worden bepaald.

Het patroon van de sporen suggereert dat de dinosauriër met zijn poten een repetitieve beweging maakte (links-rechts, links-rechts) en zichzelf op die manier door het water stuwde.

"Het zijn krassen die laten zien dat het dier door de rivier zwom en dat alleen de uiteindes van zijn poten de bodem raakten", verklaart hoofdonderzoeker Scott Persons op de nieuwssite van de Universiteit van Alberta.

Regelmaat

De klauwsporen zijn gevonden over een lengte van 15 meter. Maar gezien het regelmatige patroon van de afdrukken vermoedt Persons dat de dinosauriër over een goede zwemtechniek beschikte en veel langere afstanden aflegde in het water.

Bij de prehistorische rivierbedding in China zijn voetafdrukken van veel meer dinosauriërs ontdekt, zoals Sauropoda en Tyrannosaurussen. Het is nog onduidelijk of deze dieren ook konden zwemmen.