'Luiheid zit deels in genen'

Amerikaanse wetenschappers hebben door middel van onderzoek op ratten ontdekt dat luiheid een genetische oorzaak kan hebben.

Lui gedrag bij ratten wordt versterkt door 36 genen in het brein die van invloed zijn op de motivatie voor fysieke activiteit.

Ratten die over veel van deze genen beschikken zijn veel minder vaak geneigd om uit zichzelf op een looprad te lopen dan hun soortgenoten.

Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Missouri in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Physiology.

Superhardlopers

Tijdens het onderzoek brachten de wetenschappers in kaart hoe vaak ratten gebruik maakten van het looprad in hun verblijf. Met de dieren die graag en veel renden fokten ze een groep van 'superhardlopers'.

De ratten die juist een afkeer toonden van het looprad werden in een apart fokprogramma geplaatst om een groep van 'luie' dieren te creëren.

De wetenschappers slaagden in hun opzet. Na tien generaties bleken de ratten uit de groep ''superhardlopers' gemiddeld tien keer zo vaak op een looprad te lopen als ratten uit de 'luie' groep.

Genetische analyse

Door middel van een genetische analyse identificeerden de onderzoekers 36 genen in de hersenen van de luie ratten die van invloed waren op hun passieve gedrag.

Volgens hoofdonderzoeker Frank Booth biedt de ontdekking nieuwe inzichten in aandoeningen als obesitas.

"We hebben hiermee aangetoond dat je genetisch vatbaar kunt zijn voor luiheid", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily. "Dit kan een belangrijke stap zijn bij het identificeren van de oorzaken die leiden tot obesitas bij mensen, zeker gezien de dramatische toename van obesitas bij kinderen in de Verenigde Staten."