Menselijk hart kan 'ruiken'

Duitse wetenschappers hebben ontdekt dat menselijke organen zoals het hart en de longen gevoelig zijn voor geuren.

Hartcellen, longcellen en ook bloedcellen blijken geurreceptoren te bevatten die ook voorkomen in de neus.

De ontdekking suggereert dat geuren een veel grotere rol spelen in het menselijk lichaam dan tot nu toe werd aangenomen.

Dat heeft de Duitse voedingsdeskundige Peter Schieberle van de Technische Universiteit in München bekendgemaakt op een bijeenkomst van de American Chemical Society.

Aantrekkingskracht

Schieberle ontdekte met enkele collega's dat bloedcellen uit menselijke bloed worden aangetrokken door geurmoleculen. Bij één van zijn experimenten in zijn laboratorium registreerde hij hoe bloedcellen die vlak naast geurstoffen werden geplaatst, langzaam in de richting van deze geurmoleculen bewogen.

"Mijn team ontdekte daarmee dat geurreceptoren niet alleen in de neus voorkomen, maar ook in bloedcellen", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily.

Brein

In de neus vangen geurreceptoren geurmoleculen op om deze vervolgens om te zetten in aroma's die kunnen worden geïnterpreteerd door het brein. Het onderzoek van Schieberle wijst erop dat de receptoren ook voorkomen in cellen van andere organen.

"Het bewijs groeit dat ook ons hart, longen en andere organen beschikken over deze receptoren", aldus de wetenschapper.

Steak

Het is volgens de onderzoeker nog onduidelijk of organen zoals het hart en de longen ook daadwerkelijk geuren kunnen waarnemen.

"Betekent het bijvoorbeeld dat ons hart de geur kan opvangen van de steak die we net hebben gegeten? Op die vraag weten we het antwoord nog niet", aldus Schierberle.