Tussentijds toetsen verbetert online leren

Door online colleges met toetsen te onderbreken leren studenten beter.

Dat schrijven onderzoekers van Harvard University deze week in Proceedings of the National Academy of Sciences

Leren via internet wordt met de komst van zogenoemde 'massive online open courseware' steeds populairder. Dit zijn gratis online cursussen die in principe door iedereen te volgen zijn. Ook in de klas zelf wordt lesmateriaal steeds vaker digitaal aangeboden.

Het weinige onderzoek naar de nadelen van deze digitalisering toont aan dat de aandacht van studenten tijdens online colleges vaak afdwaalt. Daarnaast blijkt dat videocolleges leiden tot minder goed leren.

Twee experimenten

De onderzoekers deden twee experimenten. Ze vroegen tachtig Harvard-studenten om gedurende 21 minuten naar een college over statistiek te kijken. De video werd in beide experimenten vier keer onderbroken.

In het ene experiment losten de studenten twee minuten lang rekensommetjes op, gevolgd door een toets over de inhoud van de video. In het andere experiment kregen de studenten gedurende twee minuten vragen en antwoorden over de video gepresenteerd, ook gevolgd door een toets.

Bij beide experimenten was een controlegroep die alleen aan het eind getoetst werd. De studenten die de tussentijdse toetsen hadden gedaan scoorden hoger op de eindtoets en maakten drie keer zoveel aantekeningen. Ook zeiden ze minder zenuwachtig te zijn om overhoord te worden en minder hun aandacht te verliezen bij het college.

Volgens de onderzoekers is het niet voldoende om een college alleen in delen op te breken. Het tussentijds toetsen blijkt cruciaal. Ze hopen dat de resultaten van het onderzoek leiden tot een verbetering van online colleges.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie