Er zijn sterren ontdekt die aan het ontstaan zijn op één van de gevaarlijkste plekken in het heelal: aan de rand van een supermassief zwart gat in het hart van onze Melkweg.

Niet eerder zagen wetenschappers daar zo'n ster vormen. Een internationale groep sterrenkundigen heeft de ontdekking gedaan. Die verschijnt binnenkort in het wetenschapsblad The Astrophysical Journal.

Het middelpunt van onze Melkweg is een enorm zwart gat, een plek waar de zwaartekracht zo groot is dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Sterren, planeten en andere hemellichamen worden naar het gat gezogen en gaan daar met veel geweld ten onder.

In die enorme krachten zouden stof en gas onmogelijk kunnen samenklonteren tot sterren, maar toch is dat wat de astronomen hebben gezien. ''We hebben plekken gezien waar het stof en gas zo dik is geworden dat zij de onherbergzame omgeving kunnen trotseren'', verklaarde Farhad Yusuf-Zadeh.

Als die klonten stof en gas dik genoeg worden, ontstaat een kettingreactie. Ze trekken nieuw gas en stof aan, worden zo steeds groter en krijgen dus meer aantrekkingskracht. Zo wordt uiteindelijk een nieuwe ster geboren.