Vrouwtjesvleermuizen ontvangen regelmatig orale seks van mannetjes. Dat blijkt uit een nieuwe wetenschappelijke studie.

Mannetjesvleermuizen stimuleren de genitaliën van vrouwtjes voorafgaande aan de copulatie met hun tong, om ervoor te zorgen dat de paring langer duurt.

Mogelijk geven ze daarmee hun spermacellen meer tijd om mobieler te worden, waardoor de kans op het verwekken van nageslacht toeneemt.

Dat schrijven Indiase onderzoekers in het online wetenschappelijk tijdschrift PLOS ONE.

Ochtendseks

Tijdens hun onderzoek bestudeerden de wetenschappers een populatie van 420 vliegende vossen - één van de grootste vleermuizensoorten ter wereld - in het zuiden van India. In een periode van 13 maanden namen de onderzoekers 57 paringen waar. Het seksuele contact vond voornamelijk vroeg in de morgen plaats.

Al eerder is aangetoond dat mannetjesvleermuizen voor de paring vaak orale seks ontvangen van vrouwtjes.

Dit keer ontdekten de wetenschappers dat de vrouwtjes op hun beurt ook vaak oraal worden gestimuleerd door de mannetjes. Deze handeling duurt gemiddeld 50 seconden, waarna het paren begint.

Spermakwaliteit

De tijd die de copulatie in beslag neemt, blijkt sterk te worden beïnvloed door de duur van de orale seks die het vleermuisvrouwtje van tevoren ontvangt. Hoe langer het vrouwtje wordt gestimuleerd door de tong van het mannetje, hoe langer de dieren daarna paren.

Volgens de wetenschappers heeft de orale seks mogelijk een evolutionair doel. "Het is denkbaar dat de verlengde copulatie na orale seks ervoor zorgt dat de mobiliteit van het sperma verbetert", verklaart hoofonderzoeker Ganapathy Marimuthu op Discovery News. "Daardoor wordt de kans op conceptie verhoogd."

Het is volgens de wetenschappers ook mogelijk dat mannelijke vleermuizen de genitaliën van vrouwtjes likken om het sperma van concurrenten te verwijderen.

Bekijk beelden van parende vleermuizen