Mensen zijn verantwoordelijk voor één van de grootste uitstervingsgolven ooit onder vogels. Dat blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Nadat de mens zich ongeveer 3500 jaar geleden begon te vestigen op Pacifische eilanden zoals Hawaï en Fiji is ongeveer tweederde van de vogelpopulatie in dit gebied verdwenen.

In totaal zijn zeker 1000 vogelsoorten die alleen op de eilanden in de Stille Oceaan voorkwamen, uitgestorven door menselijke invloeden.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Tennessee in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Fossielen

"Bij onze studie gebruikten we informatie over vogelsoorten die op dit moment op de Pacifische eilanden leven en gegevens over fossiele resten van vogels om te bepalen welke vogelsoorten ooit in het gebied voorkwamen", verklaart hoofdonderzoekster Alison Boyer op de nieuwssite van de Universiteit van Tennessee.

Uit de analyse blijkt dat zeker tweederde van alle op het land levende vogels op de Pacifische eilanden zijn verdwenen in de periode tussen 700 en 3500 jaar geleden. Vooral vogels die niet konden vliegen, stierven in groten getale uit, waarschijnlijk omdat het eenvoudig was om op deze soorten te jagen.

Grootste uitstervingsgolf

"Vogelsoorten die niet konden vliegen hadden 33 keer zo veel kans om uit te sterven dan soorten die wel konden vliegen", aldus Boyer. "Verder hadden vogels die maar op één eiland voorkwamen 24 keer zo veel kans om te worden uitgeroeid dan soorten die op meerdere eilanden leefden."

Trekvogels werden niet meegenomen in de wetenschappelijke analyse, maar waarschijnlijk stierven ook veel zee- en zangvogels uit door de komst van de mens op de Pacifische eilanden.

Op dit moment leven er wereldwijd ongeveer 10.000 verschillende soorten vogels. De massa-uitsterving op de Pacifische eilanden wordt beschouwd als één van de grootste uitstervingsgolven onder vogels ooit.