Een 3-jarige zeeleeuw uit Californië blijkt gevoel voor ritme te hebben. Dat hebben wetenschappers aangetoond.

De vrouwelijke zeeleeuw genaamd Ronan is in staat om haar kop heen en weer te bewegen op de maat van muziek. Daarmee is ze na mensen het eerste zoogdier dat blijk geeft van gevoel voor ritme.

Tot nu toe was dit vermogen alleen aangetoond bij vogels die in staat zijn om vocale geluiden te imiteren, zoals papegaaien en kaketoes.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Californië Santa Cruz in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Comparative Psychology.

Headbangen

De zeeleeuw leeft in een bassin op de Universiteit van Californië. Onderzoekers leerden het dier om te 'headbangen' op de melodie van liedjes zoals Everybody van de Backstreet Boys en Boogie Wonderland van Earth Wind and Fire.

De zeeleeuw slaagde er al snel in om haar hoofd op het juiste ritme mee te bewegen, ook als de muziek op verschillende snelheden werd afgedraaid.

Toen de wetenschappers muziek begonnen te draaien waarmee Ronan niet bekend was, bleek het dier nog altijd in staat om maat te houden. Zelfs wanneer ze luisterde naar een liedje waarin een ritme plotseling werd onderbroken, bleef de zeeleeuw haar hoofd in de maat meebewegen.

Dansen

Dit suggereert volgens hoofdonderzoeker Peter Cook dat het dier gevoel voor ritme heeft, net als mensen. "Dansen is iets universeels onder mensen en tot voor kort werd gedacht dat het een unieke eigenschap was", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily.

"Bij vogels zijn ritmische bewegingen wel eerder waargenomen, maar dit werd altijd gelinkt aan hun vermogen tot vocale imitatie. Nu zien we dat zelfs dieren met zeer beperkte vocale vermogens toch maat kunnen houden met verschillende soorten muziek op verschillende tempo's", aldus Cook.

Bekijk een video van zeehond Ronan: