Italiaanse wetenschappers claimen dat de lijkwade van Turijn waarin Jezus na zijn dood zou zijn begraven geen Middeleeuwse vervalsing is, zoals tot nu toe werd aangenomen.

De vezels uit de lijkwade van Turijn zijn volgens wetenschappers van de Universiteit van Padua afkomstig uit de periode tussen 280 voor Christus en 220 na Christus.

Eerdere dateringen die erop wijzen dat het beroemde linnen kleed een Middeleeuwse vervalsing is, zijn volgens hen niet correct uitgevoerd.

Dat schrijft de Italiaanse wetenschapper Giulio Fanti in een persbericht naar aanleiding van zijn nieuwe boek Il mistero della sindone (Het mysterie van de lijkwade).

Straling

Fanti heeft met enkele collega's vezels uit de lijkwade opnieuw onderzocht doormiddel van een spectroscopie, waarbij de ouderdom van een materiaal wordt bepaald aan de hand van de wisselwerking met verschillende soorten straling. Het onderzoek heeft vijftien jaar in beslag genomen, zo bericht de Britse krant Daily Telegraph.

Bij een eerdere, omvangrijke studie in 1988 werd de lijkwade aangemerkt als een vervalsing door laboratoriums in Zürich, Oxford en Arizona. Het linnen kleed zou volgens deze studies niet uit de tijd van Christus stammen, maar uit de periode 1260 tot 1390.

Vervuild

Volgens Fanti zijn de onderzoeken in 1988 echter vervuild met vezels waarmee de lijkwade in de Middeleeuwen is gerepareerd nadat het linnen doek was beschadigd bij een brand. De originele vezels zouden wel uit de tijd van Christus komen.

Sommige Christenen geloven dat de lijkwade van Turijn het kleed is waarin Jezus werd gewikkeld en begraven nadat hij aan het kruis werd genageld. Zijn bloed zou een afdruk van zijn lichaam en gezicht hebben achtergelaten in het doek. De lijkwade wordt bewaard in de Dom van Turijn.