Een veel voorkomende bacterie kan mogelijk dienst doen als brandstofcel in een biobatterij. Dat blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Als de bacterie Shewanella oneidensis in contact komt met mineralen of metalen, geven eiwitten aan het oppervlak van het organisme een elektrisch stroompje af. Deze eigenschap maakt het mogelijk om de bacterie te gebruiken als brandstofcel in een biobatterij.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van East Anglia in een nog te verschijnen editie van het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een synthetische versie van de bacterie te vervaardigen in hun laboratorium en deze te bestuderen.

Interactie

Het is al langer bekend dat de bacterie Shewanella oneidensis - die voorkomt in meren en zeeën over de hele wereld - door middel van elektriciteit invloed uitoefent op mineralen en metalen in de omgeving. Hoe dat proces precies in zijn werk gaat, was echter niet duidelijk.

"We wisten dat de bacterie elektriciteit kon sturen door mineralen en metalen en dat die interactie werd veroorzaakt door specifieke eiwitten aan het oppervlak van het organisme", verklaart hoofdonderzoeker Tom Clarke op nieuwssite Physorg.com.

"Het was alleen nog onduidelijk of de eiwitten de stroom op een directe manier produceerden of in samenwerking met nog een andere stof in de omgeving."

Afval

Uit het onderzoek blijkt dat de eiwitten volledig zelfstandig stroom opwekken en doorgeven via het celmembraan. Dat maakt Shewanella oneidensis volgens Clarke uitermate geschikt om schone energie mee op te wekken.

"Deze bacteriën zijn erg geschikt als microbiële brandstofcellen", verklaart hij. "Ze zouden bijvoorbeeld energie kunnen opwekken door agrarisch of huishoudelijk afval af te breken."