Gezichtsuitdrukkingen zoals een lach of frons zijn maar in zeer beperkte mate van invloed op iemands aantrekkelijkheid, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Mensen die over het algemeen als mooi worden beschouwd, komen nauwelijks minder aantrekkelijk over als ze een walgend, angstig of boos gezicht trekken.

Omgekeerd helpt lachen op een foto ook niet om aantrekkelijker te lijken. Personen die gemiddeld genomen als onaantrekkelijk worden beoordeeld kunnen die indruk niet wegnemen met een brede grijns.

Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Portsmouth in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Nonverbal Behavior.

Hard weefsel

Volgens hoofdonderzoeker Ed Morrison bepaalt vooral de botstructuur van het gezicht hoe mensen worden beoordeeld door anderen.

"Het harde weefsel van het gezicht is onveranderbaar. Blijkbaar zien zowel mannen als vrouwen aan deze onderliggende structuur of iemand aantrekkelijk is of niet en maakt de gezichtsuitdrukking weinig uit", verklaart hij op de nieuwssite van de Universiteit van Portsmouth.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 128 proefpersonen foto's te laten beoordelen van mannen en vrouwen die verschillende gezichtsuitdrukkingen toonden.

Uit het onderzoek bleek dat de grimassen die de mannen en vrouwen op de foto's trokken nauwelijks invloed hadden op hun aantrekkelijkheid in de ogen van anderen.

Partnerkeuze

Lachende of neutraal kijkende mensen werden wel als iets mooier beschouwd, maar de structuur van het gezicht was twee keer zo belangrijk bij het oordeel.

Wanneer de proefpersonen werd gevraagd welke persoon ze als mogelijke partner beschouwden, keken ze wel meer naar gezichtsuitdrukkingen. Maar dat is volgens Morrison logisch.

"Mensen nemen inderdaad soms beslissingen over iemand op basis van gezichtsuitdrukkingen, maar dat heeft weinig te maken met aantrekkelijkheid en veel met de vraag of iemand interessant is als mogelijke partner", aldus de onderzoeker.