Keizersnede vergroot risico op allergieën

AMSTERDAM - Baby’s die geboren worden met een keizersnede hebben een grotere kans om allergieën te ontwikkelen dan baby’s die vaginaal ter wereld komen.

De kans dat een kind een allergie heeft als hij twee is, blijkt vijf keer zo groot.

Dat hebben onderzoekers van het Amerikaanse Henry Ford ziekenhuis in Detroit becijferd. Ze presenteerden de resultaten van hun onderzoek zondagavond.

De onderzoekers vermoeden dat de blootstelling van baby’s aan bacteriën in het geboortekanaal goed is voor hun immuunsysteem. Dit bevestigt de hygiënehypothese. Deze gaat ervan uit dat als kinderen op vroege leeftijd met allerlei micro-organismen in aanraking komen, ze later minder last krijgen van eczeem, astma en allergieën.

Voor de studie werden 1258 baby’s onderzocht die tussen 2003 en 2007 waren geboren. Ze werden vier keer onder de loep genomen; als ze een maand, zes maanden, een jaar en twee jaar waren.

Eerdere studie

Uit een kleinere studie eerder deze maand bleken keizersnede-baby’s bepaalde darmbacteriën te missen, waardoor ze meer kans lopen op darmontstekingen, astma en kanker.

Dit schreven onderzoekers in het Canadian Medical Association Journal nadat ze de poep van ‘slechts’ 24 baby’s hadden geanalyseerd.