AMSTERDAM - Onderzoekers hebben in kaart gebracht hoe de bescherming van hersencellen tegen de schadelijke gevolgen van een herseninfarct in elkaar steekt.

Dat melden Britse medici zondagavond in Nature Medicine.

Bij een herseninfarct wordt door een bloedpropje de toevoer van bloed, en daarmee zuurstof en glucose, naar bepaalde hersendelen afgekneld.

De zenuwcellen die samen de hersenen vormen kunnen niet lang zonder zuurstof, en een infarct heeft vaak sterfte onder de hersencellen tot gevolg. Dat kan al na een minuut zijn, maar soms ook pas na enkele uren.

Observatie

De Britten hebben echter ontdekt waardoor sommige cellen dit wél overleven, en ze keken daarvoor naar een observatie die werd gemaakt in 1926. Toen bleek al dat sommige hersencellen bleven leven als de zuurstoftoevoer werd stopgezet. Tot nu toe wist echter niemand waarom dat zo was.

Het blijkt dat één eiwit, genaamd hamartine, hiervoor verantwoordelijk is. Zodra de onderzoekers de toevoer van hamartine stopten, stierven de zuurstofloze cellen meteen. Bij aanvoer overleefden ze juist.

Medicijn

Naast de identificatie van het eiwit zelf, hebben de wetenschappers ook het biologische mechanisme achter de werking ontrafeld.

Hoewel deze ontdekking in ratten is gedaan, hebben de medici er goede hoop op dat dit de weg gaat vrijmaken voor een medicijn tegen de schadelijke gevolgen van een infarct. De zoektocht naar en goede kuur hiertegen is tot op heden namelijk vruchteloos.