AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers hebben een pil ontwikkeld die het herstel na overmatig alcoholgebruik bevordert.

De nieuwe pil gaat de gevolgen van een kater tegen doormiddel van twee enzymen die de afbraak van alcohol in het lichaam versnellen.

Bij beschonken muizen die de eiwitten kregen toegediend, lag het alcoholgehalte in hun bloed na drie uur bijna 35 procent lager dan bij soortgenoten die de enzymen niet hadden ontvangen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Californië in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Nanotechnology.

Tweede lever

Volgens de wetenschappers werkt de 'antikaterpil' als een soort tweede lever. Het ene eiwit bevordert de oxidatie van alcohol waardoor alcoholmoleculen verdwijnen uit het lichaam, maar produceert daarbij wel waterstofperoxide dat eveneens giftig is. Het tweede enzym zet waterstofperoxide om in onschadelijke stoffen: water en zuurstof.

De wetenschappers hebben de twee eiwitten samengebracht in een capsule met een diameter van slechts tien nanometer. De wanden van de pil zijn maar één nanometer dik, oftewel honderdduizend keer dunner dan een menselijke haar.

Muizen

Bij de test op muizen lag het alcoholgehalte in het bloed van gedrogeerde dieren die de pil kregen toegediend na 15 minuten al 15,8 procent lager dan bij muizen in de controlegroep. Na drie uur was het verschil 34,7 procent.

Wanneer de muizen de pil niet achteraf, maar tegelijkertijd met de alcohol innamen, werkte het medicijn nog iets beter.

"De pil doet zijn werk op een manier die je heel goed kunt vergelijken met de werking van een lever", verklaart hoofdonderzoeker Yungfeng Lu op de nieuwssite van de Universiteit van Californië. "Met wat meer onderzoek kan deze ontdekking leiden tot een preventief middel tegen een kater, of een tegengif dat je achteraf kunt innemen."