Muziekles in jeugd versterkt hersenverbindingen

AMSTERDAM - Mensen die vanaf jonge leeftijd muziekles hebben gevolgd, vertonen op latere leeftijd beter ontwikkelde hersenverbindingen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

Als muzikanten voor hun zevende levensjaar zijn gestart met muziekles, hebben ze betere connecties tussen hersengebieden die van invloed zijn op de motoriek van het lichaam.

Hoe jonger ze zijn begonnen, hoe sterker deze verbindingen op latere leeftijd zijn.

Dat schrijven onderzoekers van de Concordia Universiteit in Montreal in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Neuroscience.

Kritische periode

Uit de studie blijkt volgens de wetenschappers dat het brein op jonge leeftijd een kritische periode doormaakt waarin de hersenontwikkeling kan worden beïnvloed door muzikale training.

"Het bespelen van een instrument vereist coördinatie tussen de handen en visuele en auditieve stimuli waaraan iemand wordt blootgesteld", verklaart hoofdonderzoekster Virginia Penhune op nieuwssite van de Concordia Universiteit.

"Als je dit voor je zevende levensjaar leert, versterk je daarmee waarschijnlijk de normale ontwikkeling van verbindingen tussen motorische en zintuiglijke gebieden in het brein."

Hersenscans

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door hersenscans te maken van 36 muzikanten. De helft van de proefpersonen was voor hun zevende levensjaar begonnen met muziekles, de andere helft pas op latere leeftijd.

Het brein van de deelnemers uit de eerste groep vertoonde relatief veel witte stof in de corpus callosum, een structuur in het brein die motorische gebieden in de linker- en rechterhersenhelft met elkaar verbindt.

Deze versterkte verbinding had ook invloed op hun prestaties. De muzikanten die op jonge leeftijd waren begonnen, kregen muzikale opdrachten waarbij hun motoriek van pas kwam, sneller onder de knie dan de andere proefpersonen.

Niet beter

Dat betekent volgens Penhune echter niet dat mensen die op jonge leeftijd al zijn gestart met muziekles ook betere muzikanten zijn.

"Bij het onderzoek ging het vooral om de technische uitvoering van bepaalde muzikale opdrachten", verklaart ze. "Bij muziek maken komen meer zaken kijken, zoals communicatie, enthousiasme, stijl en vele andere dingen die we niet hebben gemeten."

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie