AMSTERDAM - Duitse wetenschappers zijn er in geslaagd om het inwendig magnetisch kompas van roodborstjes te verstoren.

Roodborstjes die vlak voor hun migratie magnetische pulsen krijgen toegediend, wijken tijdens hun reis af van de gangbare routes naar hun broedgebied.

Daarmee is nieuw bewijs geleverd voor de theorie dat trekvogels tijdens hun reizen navigeren met behulp van het magnetisch veld van de aarde.

Dat melden onderzoekers van het Max Planck Instituut voor Ornithologie in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of the Royal Society Interface.

GPS

De wetenschappers stelden tientallen wilde roodborstjes vlak voor de vogeltrek bloot aan magnetische pulsen. Vervolgens werden de vogels geringd met een GPS-chip, zodat de onderzoekers de reis van de dieren konden volgen.

Uit het onderzoek bleek dat de vogels die magnetische pulsen hadden ontvangen gemiddeld meer afweken van de gangbare route naar hun broedgebied dan andere roodborstjes. Uiteindelijk bereikten ze het eindpunt van hun reis nog wel.

Magnetiet

Wetenschappers vermoeden al langer dat trekvogels tijdens hun migratie navigeren met behulp van het aardmagnetisch veld.

De dieren beschikken over magnetische mineralen (magnetiet) in onder meer hun hersenen en snavels, waarmee ze dit magnetisch veld waarschijnlijk in kaart brengen.

Op basis van deze theorie voorspelden de Duitse wetenschappers dat het interne kompas van vogels die worden geconfronteerd met magnetische pulsen in de war zou moeten raken. De uitkomsten van hun experiment bevestigen dat vermoeden.

Jongen

Opvallend genoeg raakten jonge roodborstjes tijdens hun reizen niet van slag door magnetische pulsen die ze van tevoren ontvingen.

Waarschijnlijk gaan de jongen bij de migratie nog niet op hun eigen gevoel af, maar volgen ze voornamelijk oudere soortgenoten.