AMSTERDAM - Britse wetenschappers hebben in Roemenië de resten ontdekt van een nog onbekende vliegende dinosauriër.

Het opgegraven reptiel had een lange nek en snavel en beschikte over vleugels met een spanwijdte van drie meter.

De dinosauriër - die de naam Eurazhdarcho langdorfensis heeft gekregen - kon deze vleugels waarschijnlijk opvouwen, zodat hij zich ook gemakkelijk op vier poten kon voortbewegen.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Southampton in het online wetenschappelijk tijdschrift PLoS One.

Opgraving

De wetenschappers vonden het fossiel van het reptiel bij een opgraving in Sebeş-Glod in de Roemeense streek Transsylvania.

Het is het meest complete skelet dat ooit is opgegraven van een dinosauriër die behoorde tot de zogenaamde Azhdarchidae, een groep vliegende reptielen die 65 miljoen jaar geleden uitstierf.

De bijzondere 'opvouwvleugels' van het dier wijzen er op dat de Azhdarchidae een zeer gevarieerde leefstijl hadden.

''Er wordt wel gesuggereerd dat deze dieren prooien uit het water graaiden vanuit de lucht, maar ook lopend in moerassen jaagden'', verklaart hoofdonderzoeker Gareth Dyke op nieuwssite Sciencedaily.com.

Nieuw idee

''Eén van de nieuwste ideeën is dat deze dieren zelfs door bossen en over vlaktes liepen om naar kleine prooien te speuren'', aldus Dyke.

De vindplaats van Eurazhdarcho langdorfensis ondersteunt die theorie volgens Dyke. ''We vonden het fossiel in een continentaal gebied waar vroeger bossen en vlaktes waren te vinden, maar ook rivieren en moerassen.''