AMSTERDAM - Wetenschappers hebben voor de tweede keer in korte tijd een bacterie ontdekt die gouddeeltjes kan onttrekken aan zijn omgeving.

De bacterie Delftia acidovorans scheidt een molecuul uit die opgelost goud uit bijvoorbeeld water omzet in minuscule gouddeeltjes met een vaste vorm.

Het organisme kan daardoor mogelijk worden ingezet om goud te detecteren in rivieren en om het edelmetaal aan het water te onttrekken.

Dat schrijven wetenschappers van de McMaster Universiteit in Ontario in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Chemical Biology.

Giftig

Delftia acidovorans wordt vaak waargenomen op kleine goudklompjes. Goud in opgeloste vorm heeft echter een giftige uitwerking op het organisme.

Canadese onderzoekers hebben nu in hun laboratorium aangetoond dat de bacterie in de loop van de evolutie een mechanisme heeft ontwikkeld om zichzelf te beschermen tegen dit gif.

Als Delftia acidovorans opgeloste gouddeeltjes detecteert in zijn omgeving, scheidt het organisme een eiwit uit dat de onderzoekers delftibactin A hebben gedoopt.

Goudwinning

Deze molecuul verandert het opgeloste goud in in minuscule gouddeeltjes met een vaste vorm die onschadelijk zijn voor de bacterie. Het organisme produceert dus waarschijnlijk zelf het goud waarop het zo vaak wordt aangetroffen.

Volgens de wetenschappers biedt hun ontdekking commerciële mogelijkheden. “Je zou de bacterie of de uitgescheiden molecuul kunnen gebruiken bij goudwinning”, verklaart onderzoeker Nathan Magarvey in het Britse tijdschrift New Scientist.

De bacterie zou niet alleen goud kunnen winnen uit water, maar ook opgelost goud kunnen opsporen in zijn omgeving.

Poepen

Delftia acidovorans is overigens niet de enige bacterie die goud kan onttrekken aan zijn omgeving. Amerikaanse wetenschappers toonden enkele maanden terug al aan dat ook het organisme Cupriavidus metallidurans opgelost goud kan omzetten in tastbaar goud.

Deze bacterie produceert het edelmetaal wel op een iets andere manier. Het organisme zet goudchloride in zijn eigen cellen om in goud en ‘poept’ het vervolgens uit.