AMSTERDAM - Mannen laten bij een tongzoen een detecteerbare hoeveelheid DNA achter in vrouwelijk speeksel, zo blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Het DNA-profiel van een man is tot minstens een uur na een zoen waarneembaar in vrouwelijk speeksel. Aan de hand van dit genetisch profiel is het zelfs mogelijk om een persoon te identificeren.

Dat schrijven wetenschappers van de Comenius Universiteit in Bratislava in het wetenschappelijk tijdschrift Forensic Science International: Genetics.

Speekselmonsters

De wetenschappers lieten bij hun onderzoek twaalf koppels minstens twee minuten gepassioneerd met elkaar zoenen. Vervolgens werd er na vijf, tien, dertig en zestig minuten speeksel afgenomen bij de vrouw.

In alle speekselmonsters bleek genoeg genetisch materiaal van de mannen te zitten om hun identiteit te kunnen vaststellen.

Volgens hoofdonderzoekster Natália Kamodyová bieden de onderzoeksresultaten dan ook mogelijkheden voor het ontwikkelingen van een nieuwe opsporingsmethode bij seksueel geweld.

Dader

"We hebben aangetoond dat het mogelijk is om een volledig DNA-profiel te verkrijgen uit het speeksel", verklaart Kamodyová in het Britse tijdschrift New Scientist. "Deze methode zou bruikbaar kunnen zijn bij het identificeren van een dader bij een verkrachting, of bij het uitsluiten van onschuldige personen."

De geteste methode werkt alleen bij de opsporing van mannelijk DNA. De wetenschappers detecteerden het erfelijk materiaal in het speeksel namelijk aan de hand van het mannelijk Y-chromosoom.

Meer onderzoek moet uitwijzen hoe betrouwbaar de methode is en hoe lang na een zoen een mannelijk DNA-profiel kan worden onttrokken aan vrouwelijk speeksel.