Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 30 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Facebook

'Passief facebooken wekt jaloerse gevoelens op'

Door NU.nl/Hidde Boersma

22 jan 2013 om 14:22Update: 10 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
AMSTERDAM - Gebruikers die wel meelezen maar weinig updaten op sociale media, hebben het meest last van jaloerse gevoelens.

Dat beschrijven Duitse wetenschappers in een artikel dat ze binnenkort presenteren op het 11de Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik.

De Duitsers ondervroegen 357 jonge vrijwilligers over hun facebookgedrag en de gevoelens die ze bij hun laatste gebruik hadden.

Het bleek dat 36,9 procent van de jongeren een negatieve associatie hadden bij de laatste keer, tegenover 43,8 procent positief. De rest was neutraal.

Negatieve gevoelens

Gevraagd naar de oorzaak van hun negatieve gevoelens, bleek dat bij 29,6 procent jaloezie te zijn, op afstand gevolgd door een gebrek aan aandacht en eenzaamheid. De jaloezie werd vooral aangewakkerd door updates over vakanties en vrijetijdsbesteding, gevolgd door het aanschouwen van sociale interacties en succesverhalen.

Toen de wetenschappers het type gebruiker gingen linken aan de gevoelens, bleken vooral passieve gebruikers last te hebben van jaloezie. Zij spiegelen zich aan de succesverhalen, zonder zelf iets terug te krijgen. Actieve gebruikers zijn over het algemeen positiever.

De Duitsers geven geen advies of het voor de passieven nu beter is om zelf ook los te gaan op het sociale platform of zich juist volledig terug te trekken van Facebook.

Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Facebook


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 06:57
    Jakobsen in sprint geraakt door fan met mobieltje: 'Had veel erger kunnen aflopen'
  • 06:54
    Australië zoekt op route van 1.400 kilometer naar piepkleine radioactieve capsule
  • 06:24
    Ajax-spelers zijn positief over Heitinga: 'Hij brengt energie in de groep'
  • 05:48
    Weerbericht: Regenachtige start en code geel in noorden vanwege harde wind

Meest gelezen

  • 1
    Waarom VS politiegeweld maar niet kan stoppen: 'Probleem is groter dan racisme'
  • 2
    NUcheckt: Onbewezen dat Pfizer coronavirus 'muteert' (al zou dat niet gek zijn)
  • 3
    Militaire fabriek in hart van Iran getroffen bij droneaanval
  • 4
    Ajax maakt onder Heitinga einde aan dramatische reeks door Excelsior te verslaan
  • 5
    Heitinga genoot van debuut als Ajax-trainer: 'Maar heb me ook mateloos geërgerd'


Nieuwsvideo's

  • Agent trekt man op nippertje uit brandende auto in Las Vegas
    Agent trekt man op nippertje uit brandende auto in Las Vegas
  • Japan opent automaat met walvisvlees
    Japan opent automaat met walvisvlees
  • Mallorca bedolven onder uniek pak sneeuw
    Mallorca bedolven onder uniek pak sneeuw
  • Vuurbal doordat bewaker tros ballonnen in brand steekt in China
    Vuurbal doordat bewaker tros ballonnen in brand steekt in China

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden