Vooral mannen plegen fraude in wetenschap

AMSTERDAM - Fraude in de wetenschap gebeurt op alle niveaus, maar wordt vooral gepleegd door mannen.

Dat schrijven wetenschappers van de Yeshiva University New York deze week in mBio, meldt het blog Retraction Watch.

De Amerikanen onderzochten 215 gevallen van fraude in de periode van 1994 tot 2012. Ze keken specifiek naar gesjoemel binnen het vakgebied biologie.

Het bleek dat 65 procent van alle fraudegevallen gepleegd werd door mannen. Dat is meer dan te verwachten is op basis van de bestaande sekseratio in de academische wereld.

De wetenschappers ontdekten dat de fraude in alle lagen van de academie voorkomt: 40 procent werd gepleegd door promovendi en postdoc, 32 door hoogleraren en universitaire (hoofd)docenten en de overige 28 door andere personeel zoals analytici. Hoe lang iemand op de universiteit rondloopt, heeft geen invloed op zijn of haar ethisch besef.

Hogere regionen

Opvallend was dat vooral in de hogere regionen van de universiteit mannen de daders zijn. Onder professoren en universitair docenten lag het percentage op 88 procent. Ook hier is dat hoger dan de sekseratio doet vermoeden.

De Amerikanen geven geen verklaring voor de scheefgegroeide verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke fraudeplegers. Wellicht dat het komt doordat mannen van nature meer risico nemen, zo hypothetiseren de onderzoekers.

De onderzoekers hebben niet de illusie dat alle fraude uitgebannen kan worden, maar ze pleiten wel voor meer ethieklessen tijdens een academische carrière.