AMSTERDAM - Kinderen die proberen vriendelijk te zijn tegen hun medeleerlingen zijn gelukkiger en worden beter geaccepteerd.

Dat schrijven Canadese en Amerikaanse onderzoekers donderdag in het tijdschrift PLoS ONE. 

De onderzoekers keken voor de studie naar 400 leerlingen tussen de negen en elf jaar oud op verschillende basisscholen in de Canadese stad Vancouver.

De leerlingen werd vooraf gevraagd hun geluksgevoel te omschrijven en daarbij aan te geven met welke medeleerlingen ze eventueel zouden willen samenwerken voor schoolwerk.

Knuffel

Om dit te onderzoeken, vroegen de leraren aan de ene helft van de kinderen vriendelijk zijn tegen anderen, zoals het delen van de lunch of het geven van een knuffel aan hun moeder. De andere helft werd gevraagd om bij te houden wanneer ze op bepaalde plekken kwamen waar ze zich gelukkig voelden, zoals op de speelplaats of in het huis van de grootouders.

Na vier weken moesten de leerlingen hun geluksgevoel weer omschrijven en aangeven met welke klasgenoten ze eventueel zouden willen samenwerken. Hoewel beide groepen blijer in het leven stonden, selecteerden kinderen die vriendelijk hadden moeten zijn tegen anderen een groter aantal klasgenoten waarmee ze zouden willen samenwerken.

Voordeel

De onderzoekers menen dat hiermee wordt laten zien dat vriendelijkheid een aantal echte voordelen heeft bij het gelukkig-zijn van de kinderen en dat het een positieve uitwerking heeft op de hele klas.

Een van de problemen in de hogere groepen van de basisschool is dat pesten meer voor begint te komen.

Door simpelweg de leerlingen te vragen om na te denken hoe ze vriendelijk kunnen omgaan met de mensen om hen heen, kunnen leraren een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid in de klas krijgen en zo eventueel pesten tegen te gaan of te verminderen, menen de onderzoekers.