AMSTERDAM - Normaliseren van het teveel aan eiwitten in het brein vermindert symptomen van autisme.

Dat schrijven Franse en Amerikaanse onderzoekers van verschillende universiteiten deze week in Nature.

De wetenschappers gebruikten in hun onderzoek muizen die mutaties hadden in een specifiek gen, EIF4E. Uit eerder onderzoek was al gebleken dat mutaties in dat gen autismeachtige symptomen veroorzaken, zoals repeterend gedrag en gebrekkige sociale interactie.

Ook bij mensen zijn mutaties in dat gen gerelateerd aan het ontstaan van autisme en aanverwante aandoeningen.

Mutaties

De onderzoekers ontdekten dat de mutaties er voor zorgden dat het EIF4E-gen overactief wordt, waardoor het een teveel aan eiwitten gaat produceren. Omdat EIF4E een belangrijk gen is dat invloed heeft op veel andere genen, zorgen de mutaties ervoor dat ook die te veel eiwitten produceren.

Gecombineerd levert dat een algeheel overschot aan eiwitten op in de hersenen, wat weer leidt tot ontstaan van autisme, aldus de onderzoekers.

Autisme

Het lukte de wetenschappers vervolgens ook om de symptomen van autisme te verminderen. Dat deden ze door de muizen het medicijn 4EGI-1 te voeren.

Dat blokkeert het EIF4E-eiwit en vermindert zo de algehele eiwitproductie in de hersenen. De muizen vertoonden minder autistisch gedrag en hun sociale vermogen verbeterde.

Optimisme

De Fransen en Amerikanen stellen dat hun bevinding ingangen biedt om autisme te lijf te gaan.

Ze waarschuwen wel voor te veel optimisme: omdat EIF4E erg belangrijk is, heeft het remmen ervan invloed op veel processen in de hersenen.

Dat kan leidden tot onverwachte bijwerkingen en bemoeilijk de zoektocht naar een goed medicijn dat geschikt is voor mensen.