AMSTERDAM - Een langetermijnstudie in Duitsland toont aan dat wiskundige bekwaamheid bij leerlingen vooral groeit door motivatie en studievaardigheid en niet door intelligentie.

Dat schrijven onderzoekers van de universiteiten van München en Bielefeld donderdag in het tijdschrift Child Development.

De wetenschappers keken zes achtereenvolgende jaren naar de rekenvaardigheid en wiskundige bekwaamheid van 3520 leerlingen in de leeftijd van 9 tot 16 jaar.

Ze keken daarbij onder andere naar motivatie, studievaardigheden en intelligentie en naar de groei van de wiskundige prestaties over vijf jaar.

Initiële ontwikkeling

Intelligentie is wel belangrijk bij de initiële ontwikkeling van bekwaamheid in rekenen en wiskunde. Later blijken motivatie en studievaardigheden echter belangrijkere factoren in de groei die leerlingen doormaken bij wiskunde.

Bekwame studenten blijken gemotiveerd en gebruiken vaardigheden, zoals samenvatten en uitleggen, waardoor ze wiskunde en rekenen ook met andere zaken koppelen. Hier hoort gewoon uit het hoofd leren niet bij.

Het bleek dat intelligentie uiteindelijk niet de belangrijkste factor was om beter te worden in wiskunde. Betere begeleiding kan er volgens de onderzoekers dus voor zorgen dat minder leerlingen afvallen bij het reken- en wiskundeonderwijs.