Eiwit ontdekt voor sterkere spieren na krachttraining

AMSTERDAM - Wetenschappers van het Dana-Farber Cancer Institute hebben een eiwit ontdekt dat de spieren na een krachttraining laat groeien en sterker maakt.

Dit publiceren zij in het wetenschappelijke tijdschrift Cell.

De onderzoekers suggereren dat het kunstmatig verhogen van de hoeveelheid eiwitten in het menselijk lichaam ooit zou kunnen helpen bij het voorkomen van spierverlies, veroorzaakt door kanker, langdurige inactiviteit bij ziekenhuispatiënten of veroudering.

Krachttraining zorgt ervoor dat de hoeveelheid eiwit, genaamd PGC-1-alpha-4, in stijgt. Dit veroorzaakt biochemische veranderingen die de spieren groter en krachtiger maken. Het eiwit is een lichte variant van PGC-1 alfa.

De wetenschappers ontdekten door middel van experimenten met muizen de spierversterkende effecten van het eiwit.

Ze spoten het proteïne in de poten van muizen en ontdekten dat de spiervezels binnen enkele dagen 60 procent groter waren in vergelijking met de onbehandelde muizen.

Eiwit verhogen

Onderzoeker Jorge Ruas: "Als je een manier kunt vinden om de niveaus van dit eiwit te verhogen dan is dat erg interessant. Het kan bijvoorbeeld een uitkomst zijn voor mensen bij wiens spieren door langdurige bedrust in omvang afnemen en slapper worden.

Ook kan worden onderzocht of de eiwitten kunnen worden gebruikt bij spierdystrofie en het geleidelijke verlies van spiermassa door veroudering".