Frans sperma zwakt af

PARIJS - Schokkend nieuws voor de Franse mannen: uit een studie blijkt dat de gemiddelde kwaliteit van hun sperma de afgelopen jaren drastisch is afgenomen.

Volgens de studie daalde bij mannen van 35 jaar het aantal spermacellen per milliliter tussen 1989 en 2005 gemiddeld van 73,6 miljoen naar 49,9 miljoen, oftewel met bijna een derde. Daarbij liep ook de kwaliteit van het lichaamsvocht drastisch terug.

De wetenschappers vonden uit dat het aantal cellen met een normale vorm ook met ongeveer een derde was afgenomen. Verder onderzoek moet licht werpen op de oorzaak. De onderzoekers bekeken 26.000 mannen en publiceerden hun bevindingen in het blad Human Reproduction.

Blootleggen

Volgens de onderzoekers is het voor het eerst dat een zo omvangrijke studie de afname van het aantal cellen en teruggang van de kwaliteit blootlegt. ''Dit is een serieuze waarschuwing voor de volksgezondheid'', aldus epidemoloog Joelle Le Moal.

Volgens hem zitten de Franse mannen wat aantal cellen betreft nog wel ver boven de vruchtbaarheidsnorm die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft. Die ligt op 15 miljoen spermacellen per milliliter.