AMSTERDAM - Voor het eerst vinden onderzoekers delen van mannelijk DNA in de hersenen van vrouwen. Dit DNA komt waarschijnlijk van eerdere zwangerschappen met een mannelijke foetus.

De Amerikaanse studie van verschillende universiteiten is woensdag gepubliceerd in het tijdschrift PLOS ONE.

Kleine beetjes mannelijk DNA die waarschijnlijk overgebleven zijn in het moeder-lichaam na een bevalling van een jongetje, zijn terug te vinden in de hersenen van de moeders.

Allogene cellen

Het proces heet microchimerisme (Mc). Dat is het overblijven van kleine aantallen niet-eigen, maar wel verwante - allogene - cellen in een individu. Door de verwantschap worden ze niet afgestoten.

Microchimerisme komt veel voor in andere delen van het lichaam, zoals in bloed en beenmerg. Dit is echter het eerste bewijs voor het bestaan van mannelijk DNA in de moederhersenen.

Het proces kan mogelijk zowel schadelijk als heilzaam zijn voor de moeder, aangezien het in eerdere onderzoeken met bloed zowel met weefselreparatie in verband gebracht wordt als met auto-immuunziekten.

Monsters

Bij tests op de aanwezigheid van bepaalde gebieden van het mannelijke Y-chromosoom in hersenen van overleden vrouwen, ontdekte het onderzoeksteam in 63 procent van de monsters lang overgebleven mannelijke DNA-stukjes in verschillende hersenregionen.

De autopsie werd verricht bij vrouwen die overleden waren tussen de leeftijd van 32 jaar en 101. De oudste vrouw waarbij mannelijk DNA werd gedetecteerd was 94.

Op dit moment kunnen de onderzoekers nog geen verbinding leggen tussen mannelijk microchimerisme in de vrouwelijke hersenen en de relatieve gezondheid tegen ziekte.