AMSTERDAM - Onderzoekers van het Scripps instituut in Florida hebben een mechanisme ontdekt waarmee bij muizen de groei van tumoren kan worden gestopt.

Het gaat om tumoren waarbij het eiwit c-MYC betrokken is. Dit geldt voor meer dan 50% van alle kankersoorten die voorkomen bij de mens.

De resultaten zijn deze week te lezen in het wetenschappelijke tijdschrift Cell.

De onderzoekers veroorzaakten bij muizen een verhoogde aanmaak van c-MYC door middel van een genetische manipulatie. Hierdoor ontstonden tumoren in de lymfeklieren van de dieren. Een kenmerk van deze tumoren is dat de aanwezigheid van een ander eiwit, genaamd TTP, wordt onderdrukt.

Behandelmethoden

Nadat de hoeveelheid TTP in de zieke werd verhoogd via virusinjecties, ontdekten de onderzoekers dat de tumoren stopten met groeien en dat de levensduur van de dieren verdubbelde. De vondst maakt TTP interessant voor potentiële behandelmethoden voor kankerpatiënten.

De studie richtte zich op kanker aan de lymfeklieren, de zogeheten kwaadaardige lymfomen, maar volgens de onderzoekers is het waarschijnlijk dat hetzelfde mechanisme opgaat voor alle soorten van kanker waarbij c-MYC een rol speelt.