AMSTERDAM - Onderzoekers hebben ontdekt dat roodheid van de huid in de zon ontstaat omdat het RNA in de huidcellen beschadigd wordt.

De bevinding kan mogelijkheden bieden in het aanpakken van ziektes die nu met UV-licht behandeld worden. Dat valt zondag te lezen in Nature Medicine.

De rode kleur en de gevoeligheid door het verbranden in de zon is een immunologische beschermingsreactie op het beschadigen van RNA in de huidcellen.

Zonlicht, of specifiek het UVB deel daarvan, breekt RNA in de cellen in stukjes en zorgt dat het in de knoop raakt. Dat RNA verdwijnt uit de cel en initieert vervolgens in gezonde buurcellen een ontstekingsreactie tegen de cel waar het RNA uit kwam. Het is die ontstekingsreactie die we voelen als we verbrand zijn.

Huidkankercellen

De onderzoekers denken dat de ontstekingsreactie een poging is van het lichaam om potentiële huidkankercellen uit te schakelen. Maar hoe meer UV-licht de cellen raakt, hoe meer er beschadigd raken en hoe groter de kans dat er toch huidkanker ontstaat.

De medici verwachten dat deze kennis voordelen kan hebben in de behandeling van bijvoorbeeld psoriasispatiënten, die baat hebben bij UV-licht, maar als gevolg van de behandeling een grotere kans op huidkanker hebben. Door de ontstekingsreactie anders te benaderen zouden wel de goede, maar niet de slechte kanten van UV-licht gebruikt kunnen worden.