GENÈVE - Wetenschappers bij het Centrum voor elementair deeltjesonderzoek CERN willen woensdag bekendmaken dat er genoeg aanwijzingen zijn dat het zogenoemde 'Goddeeltje' bestaat.

Het deeltje moet antwoord geven op fundamentele vragen over het universum. Het bestaan van het Higgs boson-deeltje zou het standaardmodel van de deeltjesfysica kloppend maken.

De Britse natuurkundige Peter Higgs voorspelde het bestaan van het boson meer dan veertig jaar geleden als verklaring waarom atomen, en al het andere in het universum, massa hebben.

Afdruk

Na tientallen jaren werk dat miljarden euro's heeft gekost, willen de onderzoekers nog niet zo ver gaan dat ze daadwerkelijk een glimp van het deeltje hebben gezien. Maar ze hebben wel zoveel gegevens verzameld, dat ze de 'afdruk en schaduw' van het Higgs-boson kunnen ontwaren.

"Wij hebben iets ontdekt wat consistent is met een Higgs", zei CERN-theoreticus John Ellis maandag.

Twee onafhankelijke onderzoeksteams willen hun bevindingen woensdag bij CERN bekendmaken.

Protonen

Voor het onderzoek is de Large Hadron Collider gebouwd, waarin botsingen van protonen teweeg worden gebracht om verschijnselen als donkere materie en antimaterie en uiteindelijk het ontstaan van het heelal te kunnen begrijpen.

Deze tunnel van 27 kilometer lengte ligt op de grens van Zwitserland en Frankrijk en is sinds 2009 in gebruik.

Rob Roser, die het onderzoek naar het Higgs-boson leidt, zegt dat de ontdekking van het deeltje nu zeer dichtbij is.

Hij vergelijkt de bevindingen die de onderzoekers woensdag bekend willen maken met het vinden van een dinosaurussenfossiel. "Je ziet de afdrukken en de schaduw van iets, maar dat iets zelf zie je niet."