Schimmelstrategie helpt ontwikkeling biobrandstof

AMSTERDAM - Wetenschappers hebben ontdekt hoe paddenstoelen hout verteren. Dat biedt kansen voor de ontwikkeling van biobrandstoffen, omdat wetenschappers nog niet is gelukt hout efficiënt af te breken.

Een internationaal onderzoeksteam, met Nederlandse deelname van het Kluyver Centre en het Centraalbureau voor Schimmelcultures (CBS-KNAW), publiceert deze ontdekking vrijdag in Science.

Hout dankt zijn stevigheid en weerstand tegen verrotting grotendeels aan één component: lignine. De enige wezens die lignine kunnen afbreken zijn witrotschimmels, paddestoelen uit de familie van de Agaricomyceten.

Om de truc van deze paddenstoelen te achterhalen, analyseerden de onderzoekers het dna van 31 verschillende wit-rotschimmels, bruin-rotschimmels en andere schimmels, waarvan ze er twaalf speciaal voor de studie in kaart brachten. Ze ontdekten daarbij welke enzymen een cruciale rol spelen bij de afbraak van lignine.

Arsenaal

De witrotschimmels blijken het lignine te lijf te gaan met een arsenaal aan enzymen en moleculen. Nadat deze barrière is geslecht, doen de schimmels zich te goed aan cellulose, een andere, energierijke component in het hout.

Het overgebleven hout is draderig, bleek en vochtig geworden. Bruinrotschimmels hebben een methode ontwikkeld om het lignine te omzeilen en toch het cellulose af te breken tot alcohol. Het resultaat van deze afbraak van alleen cellulose tref je vaak in bossen aan: slappe houtkarkassen.

Struikelblok

Van beide strategieën kunnen de ontwikkelaars van biobrandstoffen nog leren. Biobrandstoffen gemaakt uit houtachtige planten zijn in theorie het meest rendabel, maar op dit moment vormen zowel de afbraak van lignine als die van cellulose nog een struikelblok.

De onderzoekers willen nu het wapenarsenaal van beide schimmeltypen verder gaan bestuderen om de schimmelstrategie af te kunnen kijken.