AMSTERDAM - Wetenschappers van het California Institute of Technology (Caltech) hebben een nieuw mineraal ontdekt in een meteoriet die in 1969 boven Mexico in duizenden stukjes uit elkaar spatte.

Het mineraal dat nu in een brokstuk van deze Allende-meteoriet is opgespoord, behoort waarschijnlijk tot de oudste in het zonnestelsel.

Het mineraal, dat panguïet is gedoopt (naar de oude Chinese god Pangu), is een vorm van titaniumoxide.

Panguïet

Het panguïet is met behulp van een rasterelektronenmiscroscoop ontdekt in een insluitsel dat in het meteorietgesteente ingebed was. Insluitsels van dit type bevatten mineralen die onder hoge temperatuur en sterk wisselende druk gevormd zijn - omstandigheden zoals die voorkwamen in de wolk van restmaterie rond de nog jonge zon.

Waarschijnlijk betreft het materialen die zijn ontstaan voordat de aarde en de overige planeten bestonden. Het is niet voor het eerst dat een nieuw mineraal in de Allende-meteoriet is aangetroffen. Eerdere analyses hebben onder meer de mineralen allendeïet, hexamolybdeen, tistariet en kangiet opgeleverd.