Meeste quasars leven op 'snacks'

AMSTERDAM - De zwarte gaten in het vroege heelal hadden genoeg aan een paar 'snacks' om hun quasaractiviteit op peil te houden en te groeien.

Dat is de conclusie van recente waarnemingen met de NASA-ruimtetelescopen Spitzer en Hubble.

Quasars zijn extreem heldere bakens van licht die hun energie ontlenen aan zwarte gaten die materie opslokken - een proces waarbij de materie temperaturen van miljoenen graden kan bereiken.

De helderste quasars bevinden zich in de kernen van sterrenstelsels die verstoord zijn geraakt door botsingen met soortgenoten. Bij zo'n ontmoeting komt veel gas en stof in de zwaartekrachtsgreep van de hongerige zwarte gaten in de stelsels terecht.

Ontdekt

Nu hebben astronomen echter ook een onderliggende populatie van zwakkere quasars ontdekt, die deel uitmaken van normaal ogende spiraalstelsels.

In dit geval gaat het om zwarte gaten die betrekkelijk kleine hoeveelheden materie te verwerken krijgen - een flinke gaswolk en misschien zo nu en dan een dwergsterrenstelsel.

Uit een inventarisatie van dertig verre sterrenstelsels die quasaractiviteit vertonen blijkt dat 26 daarvan normale, onverstoorde stelsels zijn. Een zwart gat heeft dus niet veel materie nodig om quasar te worden.