Bacteriën in en op ons lichaam zijn uniek

AMSTERDAM - Niet alleen ons eigen DNA, maar ook dat van de bacteriën die in en op ons lichaam leven is uniek.

Dat concluderen samenwerkende wetenschappers op basis van een DNA-analyse van ruim tachtig procent van dit 'microbioom'.

In maar liefst veertien wetenschappelijke artikelen, twee in Nature en twaalf in tijdschriften van de Public Library of Science (PLoS), presenteerden ze gisteren de eerste resultaten van het Menselijk-microbioomproject.

Monsters

Ze namen in totaal 12.000 monsters uit onder meer de darmen, geslachtsdelen, luchtwegen, huid en mondslijmvlies van driehonderd gezonde proefpersonen. De populaties die ze aantroffen bleken niet alleen van plek tot plek sterk te variëren, maar ook per individu.

Mensen die bij elkaar in de buurt leven hebben, ook wanneer ze niet geregeld intiem contact hebben, veel overeenkomstige bacteriën in hun mondslijmvlies. Wat huidbacteriën betreft zijn we unieker, maar daarin zijn de verschillen van plek tot plek weer kleiner.

Teams

De lokale bacteriepopulaties lijken als teams te werken, waarvan de teamleden andere taken uitvoeren, maar afwijkend samengestelde teams bij verschillende mensen uiteindelijk dezelfde taken uitvoeren. Dat kan bijvoorbeeld het afbreken van vet en suiker zijn, om energie vrij te maken voor het lichaam.

De onderzoekers ontdekten dat gezonde proefpersonen vaak ook schadelijke bacteriën bij zich dragen. Dertig procent van de onderzochte personen bleek bijvoorbeeld de bacterie Staphylococcus aureus in zijn neus te dragen, die zich kan transformeren tot MRSA, een voor bijna alle antibiotica resistente variant van de bacterie.

Vredig

Normaal gesproken leeft de MRSA vredig samen met andere bacteriën, pas als de drager verzwakt raakt door bijvoorbeeld een operatie grijpt hij zijn kans. Een gebalanceerd microbioom zou kunnen voorkomen dat MRSA zich van zijn slechte kant laat zien.

Ieder mens beschikt over een enorm leger aan bacteriën. In aantal zijn het er meer dan we aan lichaamscellen hebben.De komende jaren hopen de onderzoekers meer bijzonderheden over ons microbioom te onthullen.

dna