'Japanse sterrenstelselontdekking waterdicht'

AMSTERDAM - Japanse astronomen zeggen het oudste bekende sterrenstelsel te hebben waargenomen. De conclusie is waterdicht.

Dat zegt Richard Ellis van het California Institute of Technology.

De ontdekking van de Japanners is door vakbroeders met enige scepsis ontvangen. Diverse andere teams van wetenschappers gaan er ook prat op oeroude sterrenstelsels te hebben ontdekt.

Het sterrenstelsel zou 12,91 miljard jaar oud zijn en zijn ontstaan in de beginperiode van het heelal.

De bevindingen van de Japanners worden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Astrophysical Journal.

In 2010 stelde een Frans team met de Hubble-ruimtetelescoop een sterrenstelsel van 13,1 miljard jaar oud te hebben waargenomen. Een Amerikaans team uit Californië zei met dezelfde telescoop een sterrenstelsel van 13,2 miljard jaar oud te hebben ontdekt. Beide ontdekkingen werden beschreven in Nature, maar moeten nog getoetst worden met andere methodes.

Oerknal

De oerknal vond zo'n 13,7 miljard jaar geleden plaats. Licht dat de aarde vanuit de uithoeken van het heelal bereikt stamt uit de vroegste periodes van het universum en heeft er miljarden jaren over gedaan om ons te bereiken. Door dit licht waar te nemen kunnen oeroude sterrenstelsel worden opgespoord.