Menselijke wortels liggen mogelijk toch in Azië

AMSTERDAM - Fossiele resten uit centraal Myanmar wijzen erop dat de menselijke wortels mogelijk toch in Azië liggen.

Dat schrijft een internationaal team van wetenschappers deze week in het tijdschrift PNAS.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de voorlopers van de huidige primaten, zoals apen, mensen en halfapen, uit Azië komen en niet uit Afrika.

Het team vond fossiele resten van de 37 miljoen jaar oude primatensoort in de vorm van tanden. De resten kregen de naam Afrasia djijidae mee.

De gevonden tanden wijzen erop dat de diertjes vooral insecten aten en leken op de nu nog voorkomende spookdiertjes. Ze wogen waarschijnlijk niet veel meer dan zo'n 100 gram.

Libië

De overblijfselen lijken veel op de gevonden tanden en kiezen van de Afrotarsius libycus die recentelijk zijn opgegraven in het Libische deel van de Sahara. Hieruit valt op te maken dat de Aziatische mensapen tussen de 38 en 37 miljoen jaar geleden naar Afrika overstaken.

Toentertijd lag er nog een zee tussen Afrika en Eurasië, de Tethysoceaan. Dat laatste maakte de oversteek tussen beide continenten niet makkelijker.

China

De hypothese dat onze verre voorouders uit Azië komen, wordt steeds sterker. Dat verklaart direct waarom onderzoekers tot nu toe tevergeefs naar oudere fossiele resten zochten op het Afrikaanse continent. Recente vondsten van fossielen in China en Myanmar wijzen erop dat de mensapen mogelijk in Azië hun oorsprong vinden.

De oorsprong van de mens, homo sapiens, ligt wel degelijk nog in Afrika. De zoektocht gaat over de reconstructie van de vroege evolutionaire geschiedenis van mensapen, waar het spoor nu dus van Afrika naar Azië loopt.