AMSTERDAM - Met de Japanse 8,2-meter Subaru-telescoop op Mauna Kea, Hawaii, is het verste sterrenstelsel ooit ontdekt.

Daarmee heeft Subaru zijn eigen record van vorig jaar verbroken.

Het stelsel SXDF-NB1006-2 staat zo ver weg dat het opgevangen licht er 12,91 miljard jaar over heeft gedaan om de aarde te bereiken. Dat betekent dat sterrenkundigen het stelsel zien zoals het er 12,91 miljard jaar geleden uitzag, toen het heelal slechts ca. 750 miljoen jaar oud was.

Waterstof

De astronomen, die hun resultaat binnenkort publiceren in The Astrophysical Journal hebben ook aangetoond dat er in het verre stelsel verhoudingsgewijs veel meer neutraal waterstof (80%) voorkomt dan in het huidige heelal.

Dat betekent dat er inderdaad wordt teruggekeken tot in het tijdperk van de reïonisatie, toen de eerste sterren en sterrenstelsels in het heelal de koude, donkere wolken van neutraal waterstof opnieuw begonnen te verhitten en reïoniseren.

Later dit jaar wordt op de Subaru-telescoop een nieuwe, grotere camera geïnstalleerd (Hyper-Suprime-Cam), met een veel groter beeldveld. Daarmee zal de prille jeugd van het heelal nog gedetailleerder bestudeerd kunnen worden.

Subaru-telescoop ontdekt verste sterrenstelsel ooit