AMSTERDAM - Mensen zijn meer geneigd om positieve woorden te gebruiken, maar negatieve woorden bevatten meer informatie.

Dat concluderen taalwetenschappers van de Universiteit van Zürich in het nieuwe wetenschappelijke tijdschrift EPJ Data Science. 

Ze analyseerden Duits- Engels- en Spaanstalige teksten op het internet, waaronder blogs, chatrooms en fora. 

Uit eerder onderzoek was gebleken dat de mate waarin een woord wordt gebruikt, afhangt van de lengte van het woord. De sprekende en schrijvende mens is van nature lui, of efficiënt.

Emotionele waarde

Uit de analyse van de Zwitsers blijkt dat ook de emotionele waarde meespeelt.

Woorden met een positieve klank zoals party (feest) en sunrise (zonsopkomst) gebruikten de bloggers en chatters gemiddeld vaker vaker dan woorden met een negatieve klank zoals dead (dood) en distress, (nood) hoewel er in totaal wel evenveel positieve als negatieve woorden werden gebezigd.

Volgens de onderzoekers leggen we liever de nadruk op positieve zaken in het leven. Het kan ook zijn dat het leven van deze onderzoekspopulatie overwegend prettig was.

Echter, de onderzoekers ontdekten ook dat positieve woorden vaak weinig informatie bevatten. Ze zijn vaak minder concreet dan negatieve woorden. Volgens de onderzoekers gebruiken we negatieve woorden van oorsprong in gevaarlijke of dreigende situaties, waarin het van levensbelang is dat we direct duidelijk maken wat we bedoelen.

Overigens werden op de Spaanse blogs wel net iets meer negatieve dan positieve woorden gebruikt. Of de Europese crisis daarmee te maken heeft, is niet bekend.