Winderosie slecht voor bodembiodiversiteit

AMSTERDAM - Winderosie zorgt niet alleen voor stofwolken, maar ook voor verlies van belangrijke bacteriën in de bodem.

Dat ontdekten onderzoekers van het Amerikaanse Departement van Landbouw door windtunnelexperimenten uit te voeren op grond afkomstig uit landbouwgebieden.

Ze publiceerden hun resultaten in het Journal of Environmental Quality.

Bij winderosie neemt de wind bodemdeeltjes mee en zorgt voor een kwestbaarder landschap, ook omdat de meeste voedingstoffen in de bovenste grondlagen zitten.

Verschillende soorten bacteriën hebben ook verschillende voorkeuren voor grondtypen en -lagen. Daarnaast hechten ze ook aan verschillende soorten en maten gronddeeltjes.

Klassen

Uit de windtunnelexperimenten bleek dat bepaalde klassen van bacteriën die geen zuurstof nodig hebben (anaeroob) vooral in de makkelijk wegwaaiende, fijnere deeltjes te vinden zijn. De proteobacteriën [nl.wikipedia.org/wiki/Proteobacteriën] zitten vooral in grotere stukken aarde die misschien een stukje wegrollen door de wind, maar wel achterblijven op het land.

Dit betekent dat winderosie niet alleen zorgt voor het wegwaaien van belangrijke voedingsstoffen, maar ook voor een andere samenstelling van bodembacteriën.

Bodemsamenstelling

Voor de bodemsamenstelling is het van belang dat beide typen bacteriën aanwezig zijn voor het evenwicht. Als het evenwicht weg is, kan het jaren duren voordat het evenwicht weer hersteld is.

Het probleem is makkelijk tegen te gaan door niet te diep te ploegen en braak land niet open te laten liggen. Daarnaast is regelmatige wisseling van gewas goed voor de bodemsamenstelling.