Seksbeluste schaatsenrijder grijpt vrouw met antennes

AMSTERDAM - Mannelijke schaatsenrijders hebben antennes die zijn ontwikkeld tot grijparmen, waarmee ze ongewillige vrouwtjes kunnen vastgrijpen om hen tot seks te dwingen.

Dat schrijven biologen van de Universiteit van Toronto en het Instituut voor functionele genetica in Lyon in de nieuwste editie van Science

Schaatsenrijders zijn een soort wantsen die op hun lange poten over het wateroppervlak van sloten en meren glijden.

Iets minder handig dan in het verplaatsen over water zijn schaatsenrijdermannetjes in het verleiden van vrouwtjes.

Grijparmen

Zij hebben hier een alternatief voor gevonden: wanneer ze zin hebben, grijpen ze het vrouwtje vast met een soort grijparmen, zodat ze niet kan wegvluchten.

De Canadezen en Fransen bestudeerden de gevechten tussen mannetjes- en vrouwtjesschaatsenrijders met behulp van hogesnelheidsvideo en bestudeerden de grijparmpjes onder de microscoop. Daarbij ontdekten ze dat de grijparmen haakjes en tandjes bevatten, die heel precies vastklinken vlak in de kop van het vrouwtje, vlak achter de ogen.

Bekijk een video van de onderzoekers:

Antennes

Door het DNA van de mannetjes te analyseren kwamen de onderzoekers erachter dat de grijparmen zijn ontstaan uit antennes, die oorspronkelijk bedoeld waren om de omgeving mee af te tasten. Voor de groei ervan is een gen verantwoordelijk dat bij andere insectensoorten 'gewone' antennes bedoeld doet ontstaan.

Door het aflezen van dit gen te verstoren bij mannelijke larven, creëerden ze mannetjes met allerlei verschillende grijparmen, variërend van kleine zoals die van vrouwtjes, tot reusachtige exemplaren met scherpe haakjes en tandjes.

Seksuele worsteling

Toen ze deze geslachtsrijpe gemanipuleerde mannetjes op vrouwtjes loslieten, observeerden ze dat mannetjes met vrouwtjesantennes niets klaarspeelden in de seksuele worsteling, terwijl de mannetjes met de grootste en best vastklinkende grijparmen de meeste nakomelingen verwekten.

De biologen zagen ook dat een grijparm die maar iets groter of beter vastklinkend was, het voortplantingssucces van het mannetje al opkrikte. Daarmee is het een voorbeeld van hoe evolutie geleidelijk kan plaatsvinden, schrijven de onderzoekers.