Grote dinosauriërs waren al op weg naar uitsterven

AMSTERDAM – Het aantal grote grazende dinosauriërs was al dalende in de 12 miljoen jaar voor de meteorietinslag van 65 miljoen jaar geleden.

Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers van de Columbia University in New York deze week in Nature Communications.

65 miljoen jaar geleden kwam er door een meteorietinslag op het Mexicaanse schiereiland Yucatan een eind aan de hegemonie van de dinosauriërs op aarde.

Over hoe vitaal de populaties waren in de eeuwen voor de inslag is nog weinig bekend: er woedt een verhit debat tussen wetenschappers of de dieren niet al op weg waren naar uitsterven voor de inslag.

Biodiversiteit

De Amerikanen denken dat debat nu beslecht te hebben. Ze deelden de dinosauriërs in in planten- en vleeseters maar maakten ook onderscheid naar grootte. Vervolgens keken ze in het fossielenbestand naar de biodiversiteit binnen de verschillende groepen. Hoe hoger de diversiteit, hoe vitaler de populaties.

De onderzoekers ontdekten dat de grote grazende dinosauriërs al 12 miljoen jaar in aantal afnemen: hun populatie was alles behalve vitaal.

Andere groepen, zoals de carnivoren waar Tyrannosaurus rex tot behoort, hadden wel een stabiele populatie voor de inslag.