Oude sterrenstelsels bevatten veel meer sterren dan gedacht

AMSTERDAM - Een internationaal team van astronomen heeft ontdekt dat sommige van de oudste sterrenstelsels veel meer sterren hebben dan huidige modellen voorspellen.

Het team vond een manier om de effecten van de donkere materie, die eerdere bepalingen van de hoeveelheid sterren bemoeilijkten, te verwijderen (Nature, 26 april).

De onderzoeksresultaten betekenen dat de huidige modellen, waarbij decennialang is aangenomen dat de hoeveelheid waargenomen licht op eenvoudige wijze kan worden gebruikt om te bepalen hoeveel massa er in sterren zit, herzien moeten worden.

Het onderzoek roept ook een nieuwe vraag op: hoe komt het dat heel oude sterrenstelsels, die dus heel vroeg in het bestaan van het heelal zijn gevormd, al zo snel zo zwaar konden worden? Tot nu toe was het erg lastig om de massa in sterren te bepalen, omdat het onmogelijk was om de massa in sterren te onderscheiden van die van donkere materie.

2D-kaarten

Bij de nieuwe methode wordt gebruik gemaakt van tweedimensionale kaarten van de bewegingen van de sterren in een groot aantal sterrenstelsels, in combinatie met geavanceerde modellen van de dynamica van de stelsels. Hiermee is het mogelijk de effecten van de donkere materie te scheiden van die van de sterren, en kan worden aangetoond dat de relatie tussen waargenomen licht en stellaire massa niet universeel is en van sterrenstelsel tot sterrenstelsels verschilt.