AMSTERDAM - De 'aanknop' van planten om te starten met bloeien, is ontdekt in de vorm van een eiwit.

Dat planten reageren op externe condities, zoals licht, temperatuur en de hoeveelheid voedingsstoffen, is al langer bekend.

Klassieke experimenten laten zien dat er een bepaald moment is waarop stamcellen (meristeem) van een plant bloemen gaan vormen aan de uiteinden van scheuten. Welke processen in de plant zelf voor bloei zorgen, was echter nog niet bekend.

Onderzoekers van de National University of Singapore ontdekten in een vijf jaar durende studie wat die 'aanknop' is en publiceerden hun bevindingen in PLoS Biology van deze week.

Eiwitten

De Singaporeese biologen ontdekten een gen waardoor het bloeien start. Ze scanden hiervoor drie miljoen eiwitten met een bepaalde techniek. Uiteindelijk vonden ze een eiwit wat directe invloed had op het bloeimoment.

Het eiwit kreeg de naam FTIP1 mee. Als een plant een niet-werkzaam FTIP1-gen had, dan startte de bloei van de plant veel later dan bij planten met het werkende gen.

Toevoeging van een normaal werkende versie van het gen in een gemuteerde plant, zorgde voor een normale start van de bloeitijd.

Opbrengst

De ontdekking laat zien dat FTIP1 de sleutel tot bloei is onder invloed van licht. Dit gegeven kan worden gebruikt om planten te creëren die bijvoorbeeld sneller tot bloei kunnen komen.

Dat kan handig zijn om de opbrengst te vergroten in klimaten waar de zon slechts een korte periode genoeg kracht heeft. Dit zou zowel via de klassieke plantenveredeling als via genetische modificatie te realiseren zijn.

Zover zijn de onderzoekers echter nog niet. Nadere bestudering van FTIP1 zal meer licht moeten werpen op de communicatie van cel tot cel bij bloeiende planten, want dat is nog een mysterie.