Dubbele vleugel moet supersonisch vliegen terugbrengen

AMSTERDAM – Twee vleugels aan beide zijden maken supersonische vliegtuigen stiller en zuiniger.

 

Dat schrijven Amerikaanse wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Journal of Aircraft.

Bij supersonisch vliegen gaat een toestel sneller dan het geluid. Dat is sneller dan 1200 kilometer per uur.

27 jaar lang bracht het supersonische vliegtuig, de Concorde, passagier in 3,5 uur van Parijs naar New York. Vanwege de hoge prijzen, geluidsoverlast voor de passagier en enkele ongelukken kwam daar in 2003 een einde aan.

Verbeterd

Een verbeterd vliegtuig zou supersonisch vliegen weer terug op de kaart moeten zetten. De onderzoekers ontwierpen een nieuw supersonisch vliegtuig dat aan beide kanten twee vleugels heeft.

Daarmee neemt de geluidsoverlast bij het doorbreken van de geluidsbarrière af en wordt het vliegtuig veel zuiniger. Door dat laatste kan de ticketprijs omlaag.

 

Samenpersen

Bij vliegtuigen met maar één vleugel per kant, zorgt het naderen van de geluidsbarrière ervoor dat de lucht achter het vliegtuig samenperst. Eenmaal door de barrière stijgt de druk plotseling, waardoor de bekende knal ontstaat.

De Amerikanen berekenden dat het plaatsen van twee vleugels die elkaar bij de punt raakten, het samenpersen van de lucht voorkomt, waardoor er geen knal optreedt bij het doorbreken van de geluidsbarrière.

 

Minder geluidsoverlast

Dat betekent minder geluidsoverlast voor de passagier, maar ook dat er meer vliegroutes mogelijk zijn. Vanwege de knal mocht de Concorde niet over land vliegen en behoorde alleen een inter-Atlantische vlucht tot de mogelijkheden

 

Bijkomend voordeel was dat het ontwerp van het vliegtuig ook nog eens zorgde voor minder luchtweerstand. Daardoor kan het supersonische vliegtuig met half zoveel brandstof toe dan voorheen, berekenden de wetenschappers.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie