Mobiele telefoon beïnvloedt foetus van zwangere muis

AMSTERDAM - De straling van een mobiele telefoon beïnvloedt de hersenenontwikkeling van muizen al in de baarmoeder.

Dit leidt mogelijk tot hyperactiviteit, schrijven onderzoekers van de Yale School of Medicine donderdag in Scientific Report, een publicatie van Nature.

Ze vergeleken twee groepen zwangere muizen. De ene groep zat in een kooi waar een mobiele telefoon hing die af en toe rinkelde. Bij de andere groep was ook een mobieltje bovenin de kooi geplaatst, maar deze stond uit.

Nadat beide groepen muizen hun kroost hadden gebaard en deze volwassen waren geworden, maten de onderzoekers de hersenactiviteit van het nageslacht.

ADHD

De onderzoekers constateerden dat de muizen uit de kooi met het actieve mobieltje hyperactiever en angstiger waren en dat bovendien hun geheugencapaciteit afgenomen was. Het hersengebied dat bij deze muizen werd beïnvloed is hetzelfde als bij ADHD.

“We hebben laten zien dat gedragsproblemen in muizen lijken op ADHD en worden veroorzaakt door blootstelling aan mobiele telefoons in de baarmoeder”, zegt hoogleraar Taylor. “De toename aan gedragsproblemen bij mensen zou deels kunnen komen door dezelfde straling”.

Meer onderzoek

Toch is meer onderzoek in mensen nodig om de achterliggende mechanismen te begrijpen en de werkelijke invloed van mobieltjes op ongeboren kinderen vast te kunnen stellen. Muizenbaby’s worden al na 19 dagen geboren en hebben bovendien minder ontwikkelde hersenen dan mensenbaby’s.